Cinema Olanda Film x The Black Archives
Op 26 november - een dag na de opening van de expositie “Zwart & Revolutionair: het Verhaal van Hermina en Otto Huiswoud” zal in het pand van Vereniging Ons Suriname en The Black Archives de Amsterdamse première van Cinema Olanda Film (2017). De film was onderdeel van de installatie Cinema Olanda die kunstenares Wendelien van Oldenborgh samen met curator Lucy Cotter maakte. Het werd door het Mondriaanfonds gekozen als Nederlandse inzending voor de Biënnale van Venetië in 2017. Van Oldenborgh gebruikte materiaal uit The Black Archives om Otto Huiswoud in de film Cinema Olanda te introduceren.
Vergeten postkoloniale geschiedenis en een nieuw nationaal zelfbeeld
In Cinema Olanda Film worden verschillende onderbelichte verhalen uit de Nederlandse postkoloniale geschiedenis op een onverwachte manier met elkaar verbonden. De Surinaamse revolutionair Otto Huiswoud, die een belangrijke rol speelde in de strijd tegen imperialisme en racisme en onderdeel was van een netwerk van zwarte radicale intellectuelen en activisten. Architect en stedenbouwkundige Lotte Stambese die na een periode in de Sovjet Unie door te hebben gebracht een belangrijke rol speelde tijdens de wederopbouw in Rotterdam. En Indorock, een muziekgenre dat na de onafhankelijkheidsverklaring van Indonesië ontstond onder Indonesische migranten. Met de film, die in één lange ononderbroken take opgenomen, wilt van Oldenborgh op kunstzinnige wijze bijdragen aan een nieuw Nederlands nationale zelfbeeld.
In Cinema Olanda Film worden verschillende onderbelichte verhalen uit de Nederlandse postkoloniale geschiedenis op een onverwachte manier met elkaar verbonden. De Surinaamse revolutionair Otto Huiswoud, die een belangrijke rol speelde in de strijd tegen imperialisme en racisme en onderdeel was van een netwerk van zwarte radicale intellectuelen en activisten. Architect en stedenbouwkundige Lotte Stambese die na een periode in de Sovjet Unie door te hebben gebracht een belangrijke rol speelde tijdens de wederopbouw in Rotterdam. En Indorock, een muziekgenre dat na de onafhankelijkheidsverklaring van Indonesië ontstond onder Indonesische migranten. Met de film, die in één lange ononderbroken take opgenomen, wilt van Oldenborgh op kunstzinnige wijze bijdragen aan een nieuw Nederlands nationale zelfbeeld.
In gesprek over de rol van kunst, verborgen geschiedenis en het nationale zelfbeeld
Kunstenares Wendelien van Oldenborgh zal de film inleiden en achteraf zal er een Q&A zijn tussen van Oldenborgh, Mitchell Esajas - die Otto Huiswoud in de film introduceert - én het publiek. Daarnaast zal de bijhorende publicatie, met essays van o.a. Gloria Wekker, Wayne Modest en Egbert A. Martina, en het publieksprogramma in kunstinstelling Witte de With worden besproken. Donateurs zijn van harte uitgenodigd om aan het gesprek deel te nemen. Vooraf én achteraf worden er rondleidingen gegeven in de expositie "Zwart & Revolutionair" en The Black Archives.
Speciale Cinema Olanda editie - De Groene Amsterdammer
“Naar aanleiding van de 57ste editie van de Biënnale van Venetië komt De Groene Amsterdammer op 11 mei met een speciale bijlage over de tweejaarlijkse kunstmanifestatie. In deze voorpublicatie aandacht voor de kunstenaars Wendelien van Oldenborgh en curator Lucy Cotter, verantwoordelijk voor het Nederlandse paviljoen in Venetië. Cinema Olanda heet het project dat kunstenaar Wendelien van Oldenborgh en curator Lucy Cotter ontwikkelden voor de Biënnale van Venetië. Het Rietveldpaviljoen krijgt een podium voor de ‘actief vergeten’ geschiedenis. ‘Nederland werd gevormd in de jaren vijftig.’ Lees de speciale editie hier. |
Cinema Olanda Platform @ Witte de With
Witte de With Center for Contemporary Art in Rotterdam organiseerde van 17 juni tot 20 augustus 2017 het programma Cinema Olanda: Platform. Dit programma maakt deel uit van het publieksprogramma behorende bij de Nederlandse inzending naar de Biënnale van Venetië.
Lees hier de samenvatting van het publieksprogramma in Witte de With van Julia Mullié: "Welke stem wordt gehoord?"
Open brief
"Het publieksprogramma bij de Nederlandse presentatie op de Biënnale van Venetië vond niet plaats in Italië, maar grotendeels in Rotterdam. Om precies te zijn bij Witte de With. Nog voordat het daadwerkelijk begonnen was, barstte een discussie los omtrent de naamgeving van het instituut middels een open brief. "
Bekijk hieronder de video's van de events die NUC / The Black Archives organiseerde in Witte de With Center of Contemporary Art:
|
|
Het Mondriaanfonds over de keuze voor Cinema Olanda
“Met hun samenwerkingsproject willen Van Oldenborgh en Cotter bijdragen aan de ontwikkeling van een nieuw nationaal zelfbeeld door kunst, film en architectuur samen te brengen in een dynamisch verband, dat vragen oproept over sociale beeldvorming en agency.” Lees verder |