Vorige week was de première van het tweede deel van het drieluik, "Beneatha's Place" dat goed is te volgen als een voorstelling op zichzelf. Na het eerste deel van de "Raisin in the Sun" volgen wij het verhaal van de jongste dochter van het gezin, Beneatha Younger, die ooit in de Verenigde Staten constant werd geterroriseerd door raciale segregatie. Haar nare beleving krijgt een vrolijker kant als zij haar toekomstige man ontmoet op de universiteit: Asagai. Ze volgt haar hart en vertrekt naar Nigeria waar Asagai vandaan komt. Nu zij het racisme van de Verenigde Staten ontvlucht is, komt zij de koloniale macht van Engeland tegen op het Afrikaanse continent. Eenmaal in Nigeria aangekomen komt de bevolking in opstand. "Beneatha's Place" geeft een kijkje in het leven van Beneatha en Asagai waarbij wij van dichtbij zien wat de persoonlijke omstandigheden zijn in tijden van een revolutie. De actrice Joy Wielkens duikt in de rol van Beneatha die een storm aan emoties ervaart, wanneer haar man, Asagai, gespeeld door Mandela Wee Wee, in het verzet zit. Hij wil het beste voor zijn bevolking die jarenlang onderdrukt is door Europeanen. Hij herinnert ons: "Wat zijn wij zonder geschiedenis?" Het decor attendeert het publiek op een vergeten geschiedenis aan de hand van beeldvorming en landkaarten. "Beneatha's Place" is een liefdesverhaal van een zwarte vrouw die weerstand biedt tegen koloniale machten in Nigeria op verschillende manieren. Niet alleen is haar vertrek uit de Verenigde Staten naar een onbekend land moedig, zij ontdekt opnieuw dat kleur uitmaakt. Ook in een niet-westers land. Het is een scherp stuk over hoe kolonialisatie zich op meerdere continenten manifesteert, en moeilijk is voor zwarte mensen wereldwijd om racisme te ontvluchten. Ondanks de zware en complexe thema's zoals kolonisatie, migratie en panafrikanisme, wordt het stuk toch op een humoristische wijze aan het publiek gebracht. Ten minste, ik kon vaak om de dialogen lachen. Qua representatie is het stuk baanbrekend. Twee zwarte mensen die verliefd zijn op elkaar is een revolutionair daad in een geschiedenis en tijd waarbij zwarte mensen aangeleerd wordt om niet van zichzelf te houden. Laat staan van elkaar. Meer informatie over het toneelstuk en waar je het kan zien, zie hier! Foto door Dustin Thierry
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
The Black Archives BlogArchieven
December 2020
Categorieën
Alles
|
Openingstijden/Opening Times
MEDEDELING ! Tijdens de lockdown, is The Black Archives gesloten tot 19 januari 2021
De expositie is van donderdag t/m zaterdag te bezoeken. Om de veiligheid en gezondheid te waarborgen dienen alle bezoekers de 1,5 meter richtlijnen te volgen. Neem contact op via contactformulier voor rondleidingen buiten het programma. ANNOUNCEMENT ! Due to the lockdown, The Black Archives is closed till 19th January 2021 Every other Saturday you can join a tour in The Black Archives. You can visit our exhibition from Thursday to Saturday, see current visiting hours and tours on our page 'Tours & Exhibition'. Check the website for our event schedule or contact us for more info the contact form. |
(Rolstoel)toegankelijkheid/Accessibility
Momenteel beschikt The Black Archives niet over een speciale ingang en lift voor personen met een fysieke beperking en voor rolstoelgebruikers. Er is een traplift bij grotere evenement bij ingang 19A. Wij zijn bewust dat het gebouw niet volledig toegankelijk is. Wil u bijdragen om het gebouw wel toegankelijk te maken? Stuur een mail naar info@nucnet.nl w/ 'toegankelijkheid gebouw’.
At this moment, The Black Archives does not have a special entrance or lift for person of disability. There is a stairlift available during our events at Zeeburgerdijk 19A. We are aware that the building is not accessible, but we are currently looking for funding. Do you want to contribute to making the building more accessible? Send a mail to info@nucnet.nl w/ 'accessibility building’. |